Praktisch werken aan diversiteit.
Ik wil wel meer diversiteit in mijn media-items, maar mijn netwerk is momenteel nog homogeen.
>> Connect mij met experts uit jouw netwerkIk heb net zoveel kennis als de experts die ik nu in de media zie, maar weet niet hoe ik daar terecht kom.
>> Ik wil in de media verschijnenWij willen diversiteit op een hoger niveau aanpakken, maar lopen vast. Kan jij ons hierin begeleiden?
>> Advies op maat voor onze organisatieIn de multiculturele samenleving waarin wij leven, is het terugzien van een realistisch weerspiegeling in de media belangrijk. Dit bereik je door diverse personen te benaderen voor items. Waar vind je deze personen? Hoe benader je ze? Hoe zorg je voor meer kleur in de media? Aan iedereen die zich dit afvraagt heb ik het volgende te bieden:
Met het Meer kleur in de media-abonnement van €749 per jaar, kan de volledige redactie zonder limiet persaanvragen indienen.
Voor het vinden van een geschikte kandidaat meld je je persvraag aan via onderstaand formulier. Wij kijken eerst in de database welke expert een match is. Als er geen expert met een meer kleur in de media-abonnement is, kijken we verder in ons netwerk. Zodra we een geschikte kandidaat hebben gevonden, laten we dat weten. Als je niets van ons hoort, hebben we helaas geen kandidaat gevonden.
Heb je dezelfde dag iemand nodig? Dan kan je er een appje achteraan sturen: 06-16684116. Wij zorgen dat je in contact komt met een geschikte kandidaat. Na afloop publiceren wij het item graag bij onze succesverhalen.
Hoe krijg ik publiciteit voor mijn organisatie, of voor mijn personal brand? Kennis delen op je eigen platform is belangrijk, maar heeft bij lange na niet hetzelfde bereik als programma’s op televisie of een artikel in een nationale krant. Meer kleur in de media is jouw connect met redacties. Tijd om te shinen? Dan is het tijd voor een MKIDM media-abonnement. Met dit abonnement kan jij:
Kies je abonnementsvorm, maak de betaling in orde en wacht op het telefoontje of de mail van één van de redacties.
Bovenop de hapklare oplossing voor meer diversiteit in media-items, geef ik ook advies op maat. Willen jullie meer diversiteit op de redactie, maar krijgen jullie het niet voor elkaar? Of misschien willen jullie juist zorgen voor meer diversiteit met de huidige redacteurs? Afhankelijk van het vraagstuk, heb ik het volgende te bieden:
De eerste stap is intern overleg over de behoefte van jullie organisatie, zodat jullie de juiste keuze kunnen maken. Komen jullie er zelf niet uit? Mag je me bellen. Aan dat gesprek zitten geen kosten verbonden.
Als alles intern rond is, dat wil zeggen dat er akkoord is van het MT of de directie, kan je een aanvraag indienen. Hierna ontvang je direct de factuur.
Houd er wel rekening mee, dat je hierna slechts één voorgesprek hebt. Als er behoefte is aan meerdere gesprekken, breng ik daar kosten voor in rekening.
Diversiteit audit
Hoe is het gesteld met diversiteit en inclusie binnen jullie organisatie? Als je stappen wilt maken op het gebied van diversiteit, moet je wel weten waar je nu staat. De diversiteit audit is een nulmeting, een doorlichting van je organisatie. Door middel van interviews en het doorspitten van procedures en processen binnen jullie organisatie, kan ik advies geven op basis van de huidige situatie. Viktor & Rolf en Food Hub gingen je onder andere voor.
“Ik wilde inzicht en vertrouwen krijgen in de koers die we op moeten varen met SLA: namelijk een diversere groep mensen die voor ons werken. Wij willen een werkplek zijn waar iedereen zich thuis voelt en daarin kon ik wel wat expertise van Chanel gebruiken.
Het gesprek heeft mij inzicht, sturing en vertrouwen gegeven. Het was ook al praktisch van aard wat ik heel fijn vond. Nu heb ik een aantal concrete stappen die ik kan zetten om aan de diversiteit binnen ons bedrijf te werken en daar ben ik Chanel heel erg dankbaar voor.”– Nina Pierson, co-founder SLA
Anti-racisme masterclass
De anti-racisme masterclass valt onder dezelfde groep als trainingen. Het verschil is dat de masterclass voor een groot gedeelte al vastligt qua inhoud en minder interactie vereist. De masterclass is er eentje waarbij je voornamelijk moet luisteren. En dan ook echt actief luisteren, kennis tot je nemen en begrijpen. Tijdens de masterclass gaan we terug naar de basiskennis over racisme en privileges. Aan bod komen de volgende onderwerpen: institutioneel/systematisch racisme, interpersoonlijk racisme, geïnternaliseerd racisme en wit privilege. Wat is het? Hoe is het ontstaan en hoe komt het tot uiting? We eindigen met de belangrijkste vraag: wat kan ik ertegen doen? Het Nederlands Kanker Instituut, de Nieuwe Bibliotheek Almere en ABN Amro gingen je onder andere voor.
“De best bestede 45 minuten, ook wanneer je denkt: ‘ik weet dit allemaal heus wel’. Of nee, vooral wanneer je dat denkt. Chanel laat je zien en voelen wat er aan de hand is maar geeft je ook inzicht in wat jouw volgende stap kan zijn.
Hoe meer we luisteren, lezen en leren hoe meer we kunnen bijdragen aan een blijvende verandering.”
– Edine Russel, editor-in-chief Elle
Training diversiteit & inclusie
Aangezien Nederland al jaren strugglet met diversiteit, hanteer ik een andere aanpak. Outside in, upside down, bottom up. Noem het hoe je wilt. Ik kijk vooral naar doen. Concrete doelen stellen. Meetbare doelen stellen en een praktisch stappenplan om die doelen te bereiken. De mentaliteit veranderen is lastig. De praktijk niet.
“Ik vond het erg leerzaam om met jou door alle stappen van onze projecten te doorlopen en hoe je de mogelijkheden voor meer diversiteit en inclusiviteit aanwees. Vooral je positieve benadering, waarin je volgens mij voortbouwt vanuit wat er al wel goed gaat, helpt ons de volgende (concrete) stappen te zetten. Veel praktische tips en sterke vragen. Ik vond de manier waarop je de sessie leidde ook erg fijn, hoe je iedereen aan het woord liet en ook ons uitnodigde om jou vragen te stellen.”
– Heleen Sanders, communicatie Food Hub
Dat er zo weinig kleur in de media te vinden is, is te wijten aan een reden die ik tot nu toe bewust niet heb genoemd. Dit woord schrikt een bepaalde groep mensen namelijk af. Het woord is racisme.
Ben je er nog? Mooi, dat betekent dat je niet gelijk afhaakt in een confronterende situatie. Ik noem jou namelijk geen racist, maar maak onbewust racisme – of subtiel racisme – graag bespreekbaar.
Dankzij de Black Lives Matter-movement willen vele mensen zich verdiepen in wat racisme precies inhoudt. Dit leg ik al jaren uit op Instagram. Nu de vraag zo groot is, besloot ik dat via een online masterclass te doen. Zo werd de anti-racisme webinar geboren: een online masterclass voor particulieren waarin ik de basis van racisme uitleg en welke acties jij tegen racisme kan ondernemen.
De teller staat bijna op 1000 aanmeldingen, waarvan 370 mensen LIVE meekeken. Een stortvloed aan positieve reviews, met de vraag of de online masterclass beschikbaar zou blijven voor anderen. Dat heb ik geregeld. De masterclass is en blijft beschikbaar. Je kan het in de webshop aanschaffen voor €29,99, inclusief btw. Na aanschaf is de online masterclass te bekijken.
Vrijdag 19 juni begint de tweede online masterclass stipt om 10 u. Tijdens deze masterclass is het onderwerp: racisme bespreken tijdens de opvoeding. Wat is het geheim van anti-racistische opvoeden? Koop een ticket en volg het live, of bekijk het achteraf online.
Ben je op zoek naar zakelijk advies? Dan stel ik een op maat gemaakte masterclass voor? Dit kan op locatie, of digitaal. Je kan dit aanvragen via het advies aanvraagformulier.
Maart 2018. Na de zoveelste headline over het gebrek aan kleur in de media, is het tijd voor een nieuwe aanpak. Als journalisten en redacties zeggen dat ze diversiteit willen, zullen zij het krijgen ook. Hun netwerk is het probleem? Mijn netwerk is de oplossing.
Met een paar klikken richt ik de Facebookpagina Meer kleur in de media op. Een pagina waar journalisten en redacties hun oproepen mogen plaatsen. Het enige verschil met andere platforms zoals Roept U Maar, is dat de mensen die bij mij reageren Nederlanders van kleur zijn.
Mei 2020. Na dik 2 jaar is er een waardevol netwerk met mediarelaties ontstaan. Allen staan te springen om diversiteit. Nu is het tijd voor the next level. Welke mediarelatie durft de samenwerking aan te gaan? Een vast aantal experts via Meer kleur in de media. Elk kwartaal maken wij de balans op.